0
0

Whiter shade of pale Procol Harum

Tekst piosenki i chwyty na gitarę

  • Chwyty na gitarę Średni
    10 ulubionych
C C/B a a/G F F/E d d/C G G/F e e/D C F G F

C We skC/Bipped the light fa andangoa/G     
Fturned F/Ecartwheels 'cross the fld oor   d/C     
G I was fG/Feeling kinda e seasick e/D     
Cbut the cC/Browd called out for ma ore  a/G     
F The rF/Eoom was humming d harder d/C     
Gas the cG/Feiling flew ae way   e/D     
C When we C/Bcalled out for ana other drink a/G     
F the wF/Eaiter brought a td ray

G7 And so it wCas,C/B___ that la ater,_a/G ___ 
F as the mF/Eiller told his td ale d/C     
G that her fG/Face, at first just ghe ostly,  e/D     
turned a whCiterF shade of pCale  G6add11        G6  

C C/B a a/G F F/E d d/C G G/F e e/D C F G F G

C She C/Bsaid there is no ra eason a/G     
F And the tF/Eruth is plain to sd ee    d/C     
G But I G/Fwandered through my ple aying cardse/D     
C Would not C/Blet her a be   a/G     
F One of F/Esixteen vestal vd irgins  d/C     
GWho were lG/Feaving for the ce oast  e/D     
C And C/Balthough my eyes wa ere a/G open
FThey might jF/Eust as well been cld osed

G7 And so it wCas,C/B  that la ater, a/G     
F as the F/Emiller told his td ale d/C     
G that her fG/Face, at first just ge hostly, e/D     
turned a whCiterF shade of pCale  G6add11        G6  

C C/B a a/G F F/E d d/C G G/F e e/D C F G

G7And so it wCas,C/B  that la ater, a/G     
Fas the mF/Eiller told his td ale d/C     


Zaloguj się aby zobaczyć całe opracowanie

Zaloguj się
Oceń to opracowanie
Ocena czytelników: Niczego sobie+ 4 głosy

Informacje o Piosence

Utwór nagrano w studiu „na żywo”, bez montażu – w 3 podejściach[4]. Kilka dni później nagrano utwór ponownie, z nowo pozyskanym perkusistą Bobbym Harrisonem. Wersja została jednak uznana za gorszą i do rozpowszechniania weszła wersja pierwotna. Główny motyw muzyczny utworu grany na organach Hammonda jest zainspirowany przez Arię na strunie G z III Suity Orkiestrowej D-dur (BWV 1068) Johanna Sebastiana Bacha – nie jest jednak dosłownym cytatem muzycznym. Słychać również odniesienie muzyczne do kantaty Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 140) tego samego kompozytora[5]. Utwór cechuje się psychodelicznym tekstem Keith Reida. Według autora[4] tytuł wpadł mu do głowy na imprezie. Sam tekst powstał jako luźny ciąg skojarzeń (strumień świadomości). W oryginale kompozycja miała 4 zwrotki, lecz na singlu znalazły się tylko dwie. Trzecia i (rzadziej) czwarta jest wykonywana wyłącznie na koncertach Procol Harum na żywo. Zwrot A whiter shade of pale od tego czasu stał się w angielszczyźnie popularnym stałym związkiem frazeologicznym i jest często parafrazowany do formy X er shade of Y (jakiś odcień czegoś). Polskie niezbyt dosłowne tłumaczenie tytułu (Bielszy odcień bieli) również doczekało się parafraz – m.in. w tytule audycji radiowej Programu III Polskiego Radia (oraz płyty) Bielszy odcień bluesa. Na rynek mała płyta trafiła 12 maja 1967. W czerwcu wszedł na 1. miejsce brytyjskiej listy przebojów pozostając tam 6 tygodni[6]. Kompozycja dotarła również do pierwszego miejsca w innych krajach europejskich. W USA utwór dotarł do 5. miejsca listy przebojów, sprzedając się w ponad milionie kopii[7]. W roku 2005 były organista Procol Harum, Matthew Fisher wytoczył proces przeciwko Brookerowi i producentowi twierdząc, że był współautorem muzyki utworu (zmienił niektóre akordy i dołączył drugi motyw muzyczny w kontrapunkcie)[8]. Fisher wygrał proces w grudniu 2006. Przyznano mu 40% tantiem – lecz nie od dnia skomponowania utworu, a tylko od 2005 roku[9]. Gary Brooker i producent (Onward Music) odwołali się od wyroku sądu do wyższej instancji (Court of Appeal of England and Wales) w 2007. W kwietniu 2008 zapadł wyrok podtrzymujący współprawa autorskie Fishera[10], lecz odmawiający mu tantiem – ponieważ roszczenie zostało zgłoszone 38 lat po skomponowaniu. Pełne prawa autorskie otrzymał ponownie Brooker[11]. W listopadzie 2008 Matthew Fisher uzyskał możliwość odwołania się od tego wyroku do Izby Lordów[12]. Apelacja została przedstawiona w kwietniu 2009. Wyrok zapadł 30 lipca 2009 – przywrócono orzeczenie 1 instancji. Lordowie stwierdzili, że w brytyjskim prawie nie ma limitów czasowych ograniczających możliwość zgłoszenia roszczeń do praw autorskich. Prawa do części przyszłych tantiem przyznano zatem ponownie Fisherowi[13].
anonim
  • Wojciech M
    W załączonym klipie video użyłem trochę innych akordów (tonacja jest ta sama).

    · Zgłoś · 2 lata

Najpopularniejsze piosenki Procol Harum