Wybrane bicia gitarowe dla bystrzaków

Martyna Szkołyk
Martyna Szkołyk Poradnik gitarzysty

Ostatnio nauczyłeś się jak czytać chwyty gitarowe i bardzo ważne jest, żebyś przed trenowaniem bić opanował chociaż kilka podstawowych chwytów. Dzięki temu, że w miarę sprawnie będziesz operować jedną ręką, łatwiej będzie Ci dodać niezależną pracę drugiej dłoni — tej, która będzie wykonywać bicia.

Początkującym wszystkie bicia gitarowe mogą się wydawać podobne. A przy okazji można odnieść wrażenie, że czegokolwiek byś nie zagrał, nie brzmi podobnie do tych piosenek, których słuchasz… brzmi znajomo? Choć niektórym najłatwiej nauczyć się bicia po prostu ze słuchu, większości osób przyda się teoretyczna podpowiedź i parę ćwiczeń na konkretnych piosenkach. Tak też zrobimy.

Jak wykonać bicie palcami, a jak kostką?

Bicia możemy wykonywać palcami lub kostką. Podczas gry palcami powinieneś złączyć kciuk, palec wskazujący i środkowy. Od góry trącamy struny połączonymi palcami, a od dołu — głównie paznokciem kciuka. Niektórzy wykonują też bicia rozluźnionymi palcami. Bicia palcami sprawiają, że dźwięk jest bardziej ciepły i miękki. W przyszłości pozwalają wprowadzić bardziej skomplikowane linie melodyczne.

Bicie kostką wykonuje się, trzymając kostkę pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym (ewentualnie środkowym). Kostka nie może być twarda, ponadto nie możemy trzymać jej zbyt sztywno i powinniśmy umieścić ją pod kątem względem strun. Dźwięk, który wydają struny przy zetknięciu z kostką, jest bardziej ostry. Zazwyczaj wybór techniki zależy po prostu od osobistych preferencji gitarzysty.

Jakie są bicia gitarowe?

Od dobrego bicia wiele zależy — zwróć uwagę chociażby na grę Jacka Kaczmarskiego, którego charyzmatyczny sposób gry dodawał charakteru jego utworom. Kaczmarski osiągnął to dzięki specyficznym biciom i choć jego piosenki to raczej nie jest dobry wybór na początek nauki gry, warto mieć w głowie ten przykład: uświadamia on, że dobre bicie potrafi „zrobić” całą piosenkę.

Bicia najczęściej opisuje się słowami „góra” i „dół”, gdzie góra oznacza grę od struny wiolinowej do basowej, natomiast dół — od basowej do wiolinowej. Podczas wykonywania tych ruchów dźwięk musi pozostać jak najbardziej płynny. Z czasem do standardowego bicia zaczniesz dodawać własne elementy, ale warto znać podstawy i opanować rytmikę, zanim będziesz tworzyć wariacje.

Podstawowe bicia gitarowe to:

  • 2/4: dół — góra — dół — góra
  • 3/4: dół — góra — dół | dół — góra — dół | dół — góra — dół
  • 4/4: dół | dół — góra | góra — dół — góra
  • 8/4: dół | dół — dół | góra — góra | góra — dół - góra — dół — góra

Bicie 4/4 jest najbardziej przydatne. Tym sposobem zagrasz większość popularnych piosenek, np.: Czarny chleb i czarna kawa, Maszynka do świerkania, Hej bystra woda, Lubię mówić z Tobą. Jeśli chcesz nauczyć się grać po prostu dla rozrywki, by uatrakcyjnić harcerskie wieczory przy ognisku lub plenerowe spotkania ze znajomymi, to bicie będzie dla Ciebie najlepsze.

Jak czytać diagramy z biciami gitarowymi?

Wkrótce w naszym Śpiewniku będziesz mógł znaleźć bicia rekomendowane dla konkretnych piosenek. Dobrze byłoby więc nauczyć się, jak czytać diagramy, w których są pokazane bicia. Zazwyczaj schematy pokazują strzałki oraz numerację, która ułatwia grę zgodną z tempem i rytmem. Spójrz na przykładową grafikę ze schematem bicia:

1 i 2 i 3 i 4 i

Jeden cykl bicia to cała nuta, więc łatwo policzyć, że na każdą cyfrę oraz każde „i” przypada jedna nuta ósemkowa. Ważne, abyś to zrozumiał, ponieważ odpowiednie bicie wymaga trzymania tempa i rytmu — zarówno jedno uderzenie w struny, jak i jedna pauza, muszą trwać dokładnie tyle samo czasu.

Strzałki w dół i w górę zapewne rozumiesz intuicyjnie — działają na tej samej zasadzie, co wcześniej wspomniane „góra” i „dół”. Niektóre strzałki są zaznaczone na czarno i oznaczają, że wykonujesz bicie w określoną grotem strzałki stronę. Inne są jaśniejsze lub zamiast nich widnieje znak „X”. To oznacza, że w tym momencie nie wykonujemy bicia - przez moment zamiast zagranej nuty trwa pauza.

Ćwiczenie 1: Wypróbuj bicia 2/4 i 4/4 licząc: 1 i 2 i 1 i 2 i… dla 2/4 oraz 1 i 2 i 3 i 4 i… dla 4/4. Równocześnie przyciskaj najpierw jeden akord na gryfie, następnie dodaj drugi i spróbuj zmieniać je, utrzymując rytmiczne bicie. Pamiętaj, że najważniejszy jest nieprzerwany ruch ręki wykonującej bicie i daj sobie czas — każdy może mieć na początku trudności, w końcu uczymy się zupełnie nowej rzeczy!

Ćwiczenie 2: Sprawdź, czy na biciu 2/4 lub 4/4 możesz zagrać proste piosenki, np. Zanim pójdę (Happysad) lub Takie Ładne Oczy. Odpowiedź podaję pod koniec artykułu, ale najpierw spróbuj znaleźć ją samodzielnie, wsłuchując się w te utwory.

Jeśli masz wrażenie, że te bicia są skomplikowane, pomyśl, że już średniozaawansowani gitarzyści po zobaczeniu samych chwytów wiedzą, jak zagrać daną piosenkę — z czasem nabierzesz wprawy i dobór bić będzie Ci przychodził zupełnie naturalnie. Bardzo pomocne w opanowaniu bicia jest słuchanie piosenek i świadome przyglądanie się sposobom bicia artystów. W ten sposób rozwiniesz swój słuch muzyczny i będziesz zdobywać cenne doświadczenie. Przy okazji nie przestawaj ćwiczyć — poświęć na to chociaż kilkanaście minut każdego dnia, ale zadbaj, by ćwiczyć codziennie. Dasz radę — kto, jak nie Ty?

Odpowiedź do Ćwiczenia 2: Obie piosenki możesz zagrać na biciu 4/4. Spróbujesz? Powodzenia!